14 maj 2015

Koszty wesela - co i jak :)

Witam cieplutko,



dziś temat kontrowerysyjny, ale ważny dla każdego kto planuje wesele, czyli koszty wesela! Koszty mogą być naprawdę ogromne i głównie zależy od tego co chcemy aby się znalazło na weselu czy ślubie.
Z takich dodatkowych atrakcji może być:
- pokaz sztucznych ogni;
- barmani robiący drinki dla gości;
- stół wiejski, alkoholowy, ze słodyczami itp.
- fontanna z czekoladą, alkoholem;
i wiele innych.

Do podstawowych kosztów należą:
- talerzyki - czyli koszt potraw podawanych na weselu, w tym wynajęcie sali, w przeliczeniu na 1 osobę;
- opłaty w Urzędzie lub Kościele;
- stroje weselne czyli suknia ślubna i garnitur (wraz z dodatkami) oraz koszt fryzjerki czy kosmetyczki;
- często osobny koszt to alkohol i ciasta, czasem jest to w kwocie za talerzyk;
- kwiaty - bukiety dla Panny Młodej, jej druhny, butonierki i czasami wystrój sali, kościoła czy przystrojenie samochodu;
- obrączki;
- noclegi lub wynajem transportu - to zależy czy goście mieszkają w dużej odległości od miejsca ślubu;
- dj lub orkiestra, czy inne "oprawa muzyczna";
- zaproszenia, winietki;
- fotograf lub/i kamerzysta.

Oczywiście można wymienić jeszcze wiele innych kosztów, które dla niektórych są podstawą wesela ;) Wymieniłam te, które dotyczą mojego wesela i  ślubu :)



TALERZYKI
Zacznijmy od tak zwanego "talerzyka". Cena może zależeć od warunków na sali, miejsca gdzie sala się znajduje (czy w mieście czy na wsi), a nawet od województwa, ilości dań, oraz tego co wchodzi w taki "talerzyk (ciasta, alkohol, napoje).

 Jeśli chodzi o województwo Lubelskie to ceny mogą sie wahać od 120 zł (podstawowy pakiet) do nawet 180-200 zł (np w centrum Lublina). Podobno cena średnia to ok 150zł za osobę. Najcześciej w taki pakiet wchodzi zupa, danie główne i 3 gorące kolacje, a także 8 zimnych przekąsek i napoje. Alkohol i ciasta są oddzialnie płatne lub zorganizowane we własnym zakresie. Nam udało się trochę taniej zapłacić, a przy tym mamy większą ilość potraw.

KOŚCIÓŁ A URZĄD
Jeśli chodzi o ślub konkordatowy, czyli połączenie ślubu cywilnego i kościelnego to opłaty uiszcza sie zarówno w urzędzie jak i w parafii.

Opłaty wymagane do ślubu cywilnego:
(ceny opłat mogą nieznacznie różnić się w rożnych miejscowościach)
  •     opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa – 84 zł
  •     opłata za każdy przedstawiony odpis skrócony (np. odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, odpis aktu zgonu współmałżonka) – 22 zł
  •     opłata za zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa przez obywateli Polski poza granicami kraju – 38 zł
  •     opłata za decyzję przyspieszenia miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa – 39 zł
Opłata w Kościele - temat rzeka :) w każdej parafii, mieście czy nawet województwie ceny mogą się różnica! W Lubelskim najniższa opłatą o jakiej słyszałam to było 150 zł (ksiądz parze narzeczonych powiedział "co łaska" i tyle byli w stanie wyłożyć). A najwyższa opłata to 1200 zł!


SUKNIA I GARNITUR ŚLUBNY
Kolejny temat rzeka. W duży uproszczeniu, suknie ślubną możemy kupić z trzech źródeł:
- suknia z salonu - średnia cena takiej sukni to 2-3 tysiące, bywają tańsze i droższe;
- suknia używana - sprzedawane na allegro, tablicy czy w komisach, tutaj nawet od 100 zł do 1500 zł;
- suknia wypożyczona - tutaj to zależy od wypożyczalni, czasem jest to 50% wartości sukienki, a czasem 300-400 zł;
- suknia szyta przez krawcową - ceny bywają różne, ale najczęściej niższe niż w salonach do 2000zł.

Garnitur może kosztować różnie w zależności gdzie kupujemy i czy jest poprawiany lub szyty na miarę. Cena średnia w sklepach (nie targach) w  Lublinie to 700-800zł, droższe ok 1000zł, a najtańszy jaki widziałam 480 zł.

KWIATY
Kwota zależy czy będą to same bukiety dla Panny Młodej i starszej, czy dodatkowo dekoracja  Kościoła, sali czy samochodu.

W moim przypadku zdecydowałam się na dużą ilość kwiatów:
- bukiety dla mnie i mojej Świadkowej;
- butonierki dla Pana Młodego i Świadka;
- dekoracja Kościoła;
- duży bukiet na stole Państwa młodych i niewielkie bukiety na stołach weselnych.

Cena bukietu w kwiaciarni to ok 80-120 zł, ale można też samodzielnie kupić kwiaty np. na giełdzie i zrobić samemu bukiet, wtedy nie przekroczy to 50zł.



OBRĄCZKI
Cena różni się pod względem źródła zakupu:
- sklep jubilerski (Kruk, Apart, Yes);
- jubiler, który sam robi biżuterię;
- sklep internetowy z biżuterią - najtańsza opcja :)

Dobrym sposobem na obniżenie kosztów to przetopienie własnej złotej lub srebrnej biżuterii. Czasem jubiler przyjmuje starą biżuterię, ocenia wartość i odlicza to od wartości obrączek.


DJ/ORKIESTRA/ZESPÓŁ
Zależy od gustów Państwa Młodych. W naszym wypadku wybraliśmy dj z wodzirejem. Opcja trochę droższa niż sam dj. Z tego co wiem stawki djów w lubelskim wahają się od 800-1000 zł do nawet 25000-3000zł. Tutaj cena zależy czy dj ma swój sprzęt, czy puszcza tylko muzykę czy zajmuje się jeszcze zabawami i kierowaniem imprezą.

Inna ciekawa opcją jest dj+wokalista/wokalistka. Jest to duet w którym jedna osoba śpiewa, a druga puszcza muzykę z głośników. Często wokalista/tka pełni dodatkowo rolę wodzireja.



FOTOGRAF/ KAMERZYSTA
Można w "pakiecie", można osobno a można z czegoś zrezygnować. My zdecydowaliśmy się na fotografa, a raczej parę fotografów, którzy pracują razem i w jednej kwocie mamy dwie osoby ;) Dodatkowo chcemy kupić kamerę, aby ktoś nagrał nam moment przysięgi i ewentualnie ciekawsze momenty na weselu.

Fotografowie w Lublinie biorą od 1500zł do 3500zł, rozbieżność duża, bo i duża różnica w jakości usług. W pakiecie od fotografa mamy:
- określone godziny pracy (może być od Przygotowań, Błogosławieństwa, Ślub i Wesele do 1 w nocy);
- ilość odbitek w wersji cyfrowej i/lub wywołanych;
- album, fotoksiążka lub same odbitki.

Koszt wesela w dużej mierze zależy od Państwa Młodych, czy wybierają droższe czy tańsze usługi, czy niektóre rzeczy robią sami (np zaproszenia, winietki czy nawet bukiety). Można wiec na wesele wydać 10 tys. jak również 40-50 tys.



A jakie u Was były główne koszty?
Może w Waszych województwach, miastach koszty wyglądają inaczej?


Pozdrawiam,



16 komentarzy:

  1. Ja miałam wesele 3 lata temu , nie było skromne ale nie było też na pokaz. Ilość osób około 70 w tym część noclegów... udało nam się zmieścić w 20 tysiącach. Ale staraliśmy się nie szaleć, nie wydawać niepotrzebnych pieniędzy. Z tego co wiem teraz wydaje się znacznie więcej, wszytko drożeje niestey

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jednej strony wszystko drozeje a z drugiej strony z roku na rok rozwija się biznes ślubny. Konkurencja sprawia, że ceny tez stają się konkurencyjne i można coś taniej kupić czy zamówic.

      Usuń
  2. Jeeeju tak czytam i czytam i wierzyć nie mogę :D
    Do ślubu jeszcze daleko, Luby dopiero zabiera się za zaręczyn, ale koszt imprezy mnie przeraża.
    Zwłaszcza że chcemy mieć ` duże ` wesele, a i rodziny mamy spore.
    A jeśli nie zaprosimy jednej czy drugiej ciotki, albo piątego syna siostry cioci babci to inni goście nas zjedzą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety ślub to spory wydatek ale mozna rozsądnie rozplanwoać wydatki i sie nie zadłużyć :)

      Usuń
  3. A zdradzisz w jakiej kwocie Wy się zmieściliście? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie nie wiem jeszcze ale myślę że ok 15 tys.

      Usuń
  4. Koszty to, jak ładnie ujęłaś, temat rzeka. U nas było bez "dodatkowych" atrakcji, a i tak na auto z salonu by się uzbierało. Ceny kształtują się podobnie do tych u Was.
    U nas akurat grał zespół :) saksofonista dał popis! Fotograf zaprzyjaźniony więc, wziął "minimalne wynagrodzenie", a kamery mieliśmy 2 :) myślałam, że podpisujemy umowę o jedną (2200zł), a de facto było dwóch Panów :D i z tego wydatku jesteśmy super zadowoleni :) "zwiastun" też nam "odpicowali".
    Ajjj Kochana zaraz będziesz w końcu mogła odetchnąć od tego wszystkiego!!! :D A gdzie w podróż poślubną się wybieracie jeśli można spytać? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a to fajnie Wam wyszło ;)
      Z jednej strony nie mogę się już doczekac a z drugiej mam stresik że coś tam nie wyjdzie :/

      Usuń
  5. My jesteśmy w trakcie przygotowań, wesele w przyszłym roku. W woj. mazowieckim (miasto do 20 tys. mieszkańców) ceny wyglądają następująco:
    - sala - koszt ok. 3000,-
    - kamerzysta - 2 kamery na ślubie, 1 na weselu ok. 2000,-
    - zespół - ok. 3500,- (wyjście z domu, wesele, poprawiny)
    - kucharka - 10-15 zł od talerzyka
    - ksiądz - "cołaska" czyli 1600,-

    Organizujemy wesele na 150 osób w tym 30 dzieci. Atrakcje które mamy za free to auto, fotograf. Moja kosmetyczka bierze ode mnie za paznokcie hybrydowe + makijaż (Full opcja) 100,- a fryzjerka 120,- uczesanie generalne + próbne.

    Ogólny koszt naszego prezentu na dekadę bycia razem to ok. 30 000 zł.
    Pozdrawiam, Magda 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za takie dokładne opisania :) ale ksiądz to sobie poszalał! a kosmetyczka tot naiutko, ja za paznokcie 50zł, a makijaż oczywiscie sama robię, ale trochę kosmetyków specjalnie po to kupiłam.

      Usuń
  6. U nas było wesele na 150 osób i wyglądało to tak:
    sala- 250zł+rachunki za prąd itd.(spisywaliśmy stan licznika przed i po)- sala tak tanio bo dla mieszkańców jest 50% taniej, a mąż mieszkał obok :) Była to sala w duży, piętrowym dawnym domu ludowym, obecnie takim centrum kultury, sala i scena na górze, na dole kuchnia, szatnia, 2 łazienki.

    dekoracje, dekoratorka- 900zł (już z dekoracją na auto i 2 bukietami)

    suknia i dodatki (welon, wpinka do włosów, rękawiczki)- 1200zł, buty-80zł

    garnitur męża-500zł, buty 100zł

    ksiądz- 500zł

    zespół-1500zł za 2 dni

    kucharka (i jej własny zespół kateringowy)- nie pamiętam dokładnie, ale za wszystkich ok.1000zł

    kamerzysta (sąsiad ;p)-600zł (+robił nam i zdjęcia, a płyt nagrał nam chyba z 8 kompletów)

    makijaż zrobiłam sama, fryzurę zrobiła mi siostra cioteczna-fryzjerka

    Były jeszcze takie zakupy jak alkohol, owoce, itp. itd. Łącznie nasze wesele 5 lat temu wyniosło nas 20 tysięcy, w tym moją stronę 7- bo ode mnie gości było 50, a innymi wydatkami też się podzieliliśmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tanio wyszła suknia :) Szyłaś? Moja troszkę mniej, ale moja używana jest.
      Kamerzysta to super tnaio :))

      Usuń
  7. ja zrobiłam wesele pod koniec kwietnia za 16 tys. razem z poprawinami . Negocjowałam z restauracją, fotograf i kamerzysta po znajomości, suknia używana, samochód do ślubu rodziny. Myślę,że dużo osób organizując wesele traci głowę, biorą pożyczki...do tego trzeba podejść na spokojnie, Przede wszystkim trzeba zrobić reserch, popytać, poczytać w interneci, zaplanować wydatki ..a nie na szybko.

    OdpowiedzUsuń
  8. A na ile osob macie wesele?

    OdpowiedzUsuń
  9. Zadłużanie się tylko po to by zorganizować wesele, a później latami spłącać kredyt to głupota.
    Lepiej od początku określić budżet i próbować się w nim zmieścić. A jeśli marzy nam się wesele z rozmachem, trzeba na nie trochę dłużej odkładać.
    Zwłaszcza, że wiele par decyduje się na samodzielne wyprawianie wesele, bez pomocy rodziców. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja wesele miałam w sierpniu ubiegłego roku. Gosci mielismy stu, Za sale zaplacilismy 16 tys. w cenie mieliśmy jedzenie, owoce i ciasto. Kamerzysta i muzykanci 4.500 tys. z poprawinami. Wodka 3.500, napoje dokladnie nie pamiętam,ale jakos z 500 zl, fotograf za free, samochód 100 zl, suknia z dodatkami 1700 zl. Garnitur 600, ustrojenie kościoła i sali 500, muzykant w kościele 350 ksiądz 400. Ogólnie wydaliśmy 30 tysięcy. Az sama nie wierze, ze aż tyle pieniędzy nas to pochłonęło :/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...